23 maj 2011

Nedrans fuskare

Min ilska bara fortsätter... detta pga att jag upptäckte att en sjuksköterskestudent i Skövde (2010) kopierat delar av min och Maries C-uppsats... Många textstycken är de samma och flera meningar är helt identiska och/eller nästintill identiska... it sucks!! 


Jag mailade vår handledare och har bett henne läsa igenom och göra en bedömning sedan mailade jag även chefen för insutitionen i skövde och hoppas att jag ska får svar på om det är ett plagiat eller inte!? Kanske det bara är jag som överreagerar eller?? MEN frågan är vad som egentligen räknas som plagiat!?


Lunds universitet om plagiat:
"Att plagiera innebär att du imiterar eller kopierar någon annans arbete, till exempel en text, en bild eller ett diagram, och framställer materialet som ditt eget. Inom det vetenskapliga samhället är plagiering inte accepterat.

Det är därför det är så viktigt att alltid ange de källor du använder, genom att citera och referera på korrekt sätt"


Wikipedia om plagiat:
"Referat och återgivningar av andras verk är aldrig plagiat, så länge som källan redovisas enligt god sed. Återgivningar som ligger så nära grundverket att de inte är självständiga räknas som plagiat, om det inte är frågan om redovisade citat.

Många gånger är det syftet som avgör huruvida ett lån är plagiat eller inte. Om någon gör anspråk på att en text är en egen skapelse och inte uppger källor, är det dock alltid plagiat. Den nya texten måste ha ett visst mått av självständighet och originalitet."
När jag läst dessa stycken är jag inte längre så osäker... det är ett plagiat... och jag hoppas att jag får rätt!! Jag återkommer med info så fort jag hör något nytt!! 



2 kommentarer:

  1. Hur upptäckte du det? /Maria

    SvaraRadera
  2. Det är klart det är plagiat om det är identiska textstycken, för det är ju rätt osannolikt att hon ska ha råkat skriva exakt lika av en slump... Surt när man suttit och jobbat hårt! Men jag blev nyfiken på hur du upptäckte det? //Manda

    SvaraRadera

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers