28 juni 2011

foten... igen...

Foten... eller the neverending story... har börjat krångla igen...


För några månader sedan så vaknade jag och fick vrålont under trampdynan där jag klev ur sängen... trodde först att jag hade klivit på något, men jag kollade under foten och kunde inte hitta något märke eller sår. Och det onda fortsatte dag ut och dag in under en veckas tid... jag frågade en kollega som hade haft samma symtom och hon trodde att det var en inflammerad slemsäck, frågade även en av läkarna på avdelningen och han trodde det samma... i värsta fall behövde man operera, men i första hand avlastning och antiinflammatoriska läkemedel...


Köpte hem både antiinflammatorisk gel och tabletter (Ipren) och började med dessa och efter en vecka så var det liksom bättre igen.... det gjorde i varje fall inte lika ont som innan... sedan dess har det kunnat ömma lite när jag råkat kliva så att jag satt ned foten på just det stället på trampdynan, men ingen konstant smärta...


Men så igår så hade jag lite mer känningar än vanligt och av någon anledning så tryckte jag på stället där det gjorde ont och då blev det ju som det brukar bara värre... efter det kunde jag inte ens sätta ned foten på golvet utan att skrika. Mattias råkade komma åt det onda när vi kollade på film och jag hoppade högt!!


Förra gången när jag hade ont och masserade med gelen så var det ändå relativt mjukt under foten där jag det onda satt, nu är det en hård kula, som visserligen känns som om den sitter i huden i trampdynan, snarare än mellan mellanfotsbenen... men detta hårda gjorde mig liiiivrädd... för det kan innebära att man måste skära upp foten och dränera.... och sånt kan jag jag bara se andra utsättas för, jag blir helt panikslagen om det gäller mig själv... jag kan inte ens ta bort en sticka på mig själv, än hellre låta någon annan göra det, utan att jag blir kallsvettig och svimfärdig...


Har iallafall ringt min husläkare för att få en tid, ringde för 5 minuter sedan och fick lämna personnummer och telefonnummer, så  nu väntar jag på att de ska ringa upp.. klockan 14:20 (!!!!)... Alltså what's up med vården!?!? Ska man inte kunna få prata med någon ens i telefonen!? Nog för att vet att vissa samtal blir mycket längre än bara att boka en tid, men då får man helt enkelt be att få ringa upp då istället... Lär då en tid om två veckor eller nåt... men då blir det närakuten... 


Jag har redan ställt diagnos själv... eller jag står och väger mellan 2 diagnoser: Inflammerad slemsäck mellanfotsbenen eller Mortons neuralgi/neurom. Sedan kan det ju vara en vanlig liktorn också,  men jag är lite hypokondrisk och tror på det värsta :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers