22 juli 2011

För den som inte är kräkmagad...

Om du inte tål att läsa om kräks och bajs, läs inte vidare!! 


Somnade straxt efter kl 23, sov sedan några oroliga timmar... drömde blandannat att jag var illamående och att varje gång jag rörde på mig, så höll jag på att kräkas... vaknade klockan 01:30, nog jävlar var jag illamående...  Magen kändes svullen som en ballong och middagen, kanelbullarna och lakritsgodiset som jag ätit senast stod mig upp i halsen...


Två gånger tidigare under dagen (och även vid något tillfälle under föregående dagar) så har jag fått så jävla ont i ryggen, det är liksom ryggfilérna som har gjort vrålont (överansträngning/underansträngning, oklart vilket... antagligen suttit i krokig ställning skulle jag tro) och detta har då strålat fram i magen... och på två röda har jag blivit asnödig samtidigt som jag varit illamående och det har bara varit att kuta till toan (och inte veta vilken väg det ska komma) och sitta där tills det har känts bättre...... ungefär 10 minuter... och alltid när jag har ont och blir nödig (oavsett om det är den här situationen eller om jag har mensvärk) så blir det allt annat än normal konsistens...


Så när jag vaknade och mådde illa (svettades och frös om vartannat) så klev jag upp och gick på toan... ingenting av någon större betydelse kom... dock gaser både uppåt och nedåt... satte mig på toagolvet med ryggen mot det kalla elementen... "Men vad skönt" tänkte jag, "då är det inte ileus (tarmvred)"... Emis sa tidigare under dagen att det kanske berodde på att magen var lite extra sur efter helgens bravader... mm, men det har ju gått snart en vecka... men jag hade iofs halsbränna... så väckte Mattias som fick gå och hämta lite samarin... det blev en aning bättre och jag vågade mig tillbaka till sängen... satte mig och försökte sova, men allt jag kunde tänka på var:

  • "Det kanske är ventrikelretention? (Magsäcken tömmer sig inte som normalt, utan mat, vätska och magsaft ansamlas) Vad beror den på isf? Cancer?"
  • "Om jag kräks så får jag inte bli helt förskräckt om den är svart (som vid blödning från magen) för jag har ju ätit ganska mycket lakrits idag... Jag ska aldrig mer äta laktrits!!"
  • "Tänk om det är allvarligt, tänk om jag måste opereras... fast jag har ju inte särskilt ont... mer att magen känns full och ömmar lite... hur ska jag ta mig til sjukhuset? Ska jag tvinga Mattias eller ringa ambulans? Undrar vilken läkare som är jour? Aa... han eller hon får iaf inte göra en ändtarmsundersökning, jag vägrar...  Undrar om jag ska ringa avdelningen och förvarna om jag blir så dålig.... förresten undrar vilken avdelning jag isf hamnar på? Jag känner ju alla på kirurgen.... kanske blir medicinavdelning? Nej, jag vill att dom som kan bukåkommor ska ta hand om mig, om det så är mina egna kollegor... eller!?"
  • "Undrar om jag ska ringa mig sjuk inatt eller om jag ska vänta tills i morgon bitti? Jag lyckas ju alltid tajma in att bli sjuk när jag jobbar för ngn annan, och det redan är brist på folk på semestern"... :(
Två sekunder senare så kräktes jag, mellan hulkningarna så förvisade jag Mattias ur sovrummet mot min vilja, ville egentligen att han skulle klappa mig på ryggen, hålla undan håret och torka mina tårar (jag HATAR att kräkas!!!!!!) men då med risk för att han skulle börja kräkas själv, så förvisades han ut i hallen... 

Och nu såhär efteråt så mår jag mycket bättre!!! Varför är det alltid så!? Jag misstänker att jag kanske ätit lite förmycket i kväll, eller så var det mattias pastasås med dijonsenap som dock smakade wasabi som gjorde att magen sparkade bakut... eller lakriset... 

I morgon bitti ska jag iaf ringa min chef och berätta och så får vi se om jag kan jobba i morgon kväll som planerat... det är förhoppningsvis bara en tillfällig grej, dvs ingen magsjuka... men vi får väl se vad hon säger... 

Så kände att jag behövde prata av mig i denna "svåra stund", tack för att ni lyssnade :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers