28 mars 2012

utbildningsdag

Idag har jag varit på utbildning större delen av dagen... jag har blivit tillfrågad av verksamhetschefen på kirurgen via och i samråd med  min avdelningschef att jobba lite med patientsäkerhet och förbyggande arbete för detta... Det kommer att bli cirka 10% av min arbetstid som läggs på detta, inte mycket men väldigt kul och spännande!

Utbildningen som jag gick idag var en utbildning i GTT (Global Trigger Tool) och på svenska: strukturerad journalgranskning m.h.a GTT. Det handlar iaf om att man tittar efter särskilda triggers (markörer/indikatorer) i slumpmässigt utvalda journaler. Genom att identifiera dessa markörer ska man sedan tillsammans med en läkare bedöma om patienten drabbats av en en vårdskada och huruvida den var undvikbar eller inte.

Det svåra är att hitta en struktur för att läsa journalen också, för man ska endast ägna ca 20 minuter eller mindre per journal. Och tanken är att man ska skumma igenom utvalda delar för att hitta triggers, och ibland hittar man ingen vårdskada och behöver därför inte granska hela journalen. Hittar man en vårdskada så får man naturligtvis läsa vidare i journalen...

Vi har fått öva på två patientfall idag och det var grymt roligt tycker jag, svårt, men roligt!

Ser fram emot att sätta igång! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers