23 augusti 2012

Dag 3: Kirurgveckan 2012, Linköping

Idag drog alltså sjuksköterskeprogrammet igång och fler sköterskor från Uppsala anslöt sig... Vi började dagen med en gemensam (tillsammans med kirurgerna) föreläsning på engelska i samma sal som igår morse... Den handlade om akut/traumakirurgens vara eller icke vara... Föreläsaren menade på att en traumakirurg ska klara av i princip alla slags operationer inom olika specialitéer... Spännande föreläsning, men inte så sköterskeinriktad...

Sedan inhystes vi i en liten lokal vid sidan om kongresshuset... Där satt vi (ca 300 pers) och svettades i tre timmar... Urusel ventilation, det var knappt att man stod ut... Hade höga förväntningar på samtliga tre föreläsningar, men ingen av dem motsvarade dem alls... Den tredje föreläsningen var HEMSK (!!!) det var en duktig narkossköterska som höll i den, MEN:
- hon bröt på danska, vilket gjorde att jag inte förstod ett ord av vad hon sa...
- hon hade väldigt många bilder, med mycket information kopplat till (dock inte nödvändigtvis mycket text på bilderna)
- hon fick veta att hon hade fem minuter på sig att runda av, trots detta sa hon: jag ska gå igenom detta snabbt (detta förstod jag iaf) men plöjde sedan på en massa... Hon gick över tiden...
- dålig ventilation gjorde ju att man var rätt omotiverad att lyssna redan innan, så det blev ju inte så mycket bättre av det..
Konklusion: Överlag en hyffsat bra dag!

"Hem" och powernapa några timmar, för att sedan göra sig i ordning för Höjdarfesten i cloetta center... Trerätters och underhållning, helt ok enligt mig som iofs inte har något annat att jämföra med... Man fortsatte på den lätt genusstereotypa ioh sexistiska banan....Och jag är verkligen inte pryd av mig, men det är tråkigt när man målar in yrkesgrupper i stereotypa roller... Ex hade man gjort en film som baserades på Top Gun, men då i sjukhus miljö blev det Top Knife... Den handlade om en höjdarkirurg (årets kirurg, vars föregångare naturligtvus var män) som i sann top gun anda var en riktig lirare (på motorcykel), flörtade med en sköterska (som framställdes som väldigt "lollig" och lättfotad) och hamnade tillslut i förrådet med den här kirurgen... Veckans röda tråd? :P

Upplägget var ju annars väldigt roligt.. Fördrinkshallen hade anordnats som en flygplatsterminal och det gick omkring sjuksköterskor (utklädda till flygvärdinnor) och hälsade alla välkomna... Tyckte det var väldigt fyndigt ända tills jag hörde två manliga besökare (oklart vilka yrkesroller de hade) kommentera att de gillade nog de lite kurvigare tjejerna, för att de fyllde ut dina flygvärdinnekläder så bra... Alltså jag KRÄKS!!

Kvällens avslutades med deras egen version av mikrofonkåt (alltså operationskåt), som faktiskt var väldigt rolig!! MEN det var som om cirkeln slöts... Nu hoppas vi att morgonsagen inte är fullt lika sexistiska dom de föregående dagarna!

Flera i gänget stannade kvar och festade hela natten lång... Jag hade lite svårt att tagga till och begav mig "hemåt"... Jag har nog lite hemlängtan...

Nu ska mitt kritiska öga vila, och i morrn blir det lite sovmorgon :) skönt!

/Trött och tråkig tjej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers